0 In Besøg på bloggen

“Stress og selvværdsproblemer”

Trods for at jeg har ondt i halsen og et hoved fyldt med snot, så er jeg i et godt humør, så derfor er det tid til en ny kategori på bloggen – nemlig “Besøg på bloggen” – hvor der vil komme nogle skønne mennesker ind og fortælle lidt om sig selv, deres projekter eller andre interessante områder, som jeg kan forkæle jer følgere med. Det kan omhandle alt fra kærestesorg til gode råd til at være et gladere jeg. MEN det første “besøg på bloggen” vil omhandle området stress.

Der er nok flere af os, der kan nikke ja til det “at være stresset”. Der har jeg været en heldig én, for jeg har fået fat på to piger, Christine og Ida, som har været ude for henholdvis stress og selvværdsproblemer, og de kan give et par gode ord på vejen. De har slået sig sammen og fået opstillet et fantastisk event (HELT GRATIS), som måske kan hjælpe dig. Jeg kan selv være lidt af en stress-mus… så derfor synes jeg også, at pigerne har taget et fantastisk initiativ, og derfor vil jeg hellere end gerne sprede budskabet om deres foredrag. Så tag et kig, hvis du vil vide mere og høre om pigernes historie samt vide mere om foredraget.

________________________________________________________________________________________________

Er du (også) stresset?

Det er næsten blevet en trend at sige: ”Hold nu op, hvor er jeg stresset!” Men hvis du virkelig er stresset (eller har prøvet det), så ved du, at det ikke er noget, man laver sjov med. Vi vil gerne hjælpe dig 1med at blive mindre stresset og i denne proces også at acceptere dig selv som den du er og ønsker at være. Det kommer til at ske til vores foredrag, som vi vil fortælle mere om til sidst i indlægget. Lige nu har
hver vores historie som vi gerne vil dele med jer, og som skaber baggrund for de erfaringer vi ønsker at dele med jer.

Christine: ”Jeg gik ned med stress i gymnasiet”

I 2.g gik jeg ned med stress. Det startede nok allerede på inden gymnasiet, hvor alle kommende gymnasieelever inklusiv mig selv får at vide: ”Du skal i gymnasiet nu. Her er der ingen, der hjælper dig. Du skal kunne klare dig selv!” Ord, der gør, at en pige som mig, der i forvejen gerne vil klare sig godt, kun får endnu større grund til ikke at spørge om hjælp – og i stedet for øge presset på sig selv. Jeg skulle opnå alle mulige mål og delmål inden for tidsrammen (hvad den så end var). Og jeg skulle selvfølgelig klare det hele selv. Bevise overfor mig selv og omverden at jeg nu var gammel og god nok. Jeg gik jo i gymnasiet, så nu skulle jeg jo klare mig selv (var det ikke det, de andre fortalte mig?!).

2

I en periode var de tanker min hverdag. Jeg havde enormt høje forventninger til mig selv, i forhold til hvad jeg kunne præstere på den lange bane, men også i forhold til, hvor mange ting jeg skulle igennem på en enkel dag. Til sidst skabte jeg et så stort pres på mig selv, at jeg fik stress. I mit hoved er stressperioden mest kendetegnet ved søvnløse nætter, hvor tankerne fløj rundt i hovedet på mig;

 

”Hvem er jeg? Hvad foregår der? Bliver jeg nogensinde mig selv igen? Hvis ikke, hvem bliver jeg så?”

Efterfulgt at timer hos psykologen som lærte at mig at argumentere imod mine stress tanker. Som den gode og onde djævel på min skulder, der diskuterer hvilken beslutning der er bedst.

I dag er der gået 3 år, og jeg er ovenpå igen. Jeg har ikke fået mindre travlt (tværtimod), men jeg er ikke længere stresset. Og selv om at stressen i perioder, ligger og lurer, nægter jeg at den overtager mig igen! Jeg har lært at argumentere imod, men jeg er også blevet bedre til at acceptere at jeg ikke automatisk kan det samme som alle omkring mig – hvorfor Idas tanker og metoder om selvaccept kun hjælper endnu mere på at dæmpe presset og forventningerne fra mig selv såvel som alle andre.

Foredragseventyreret startede sommeren efter 3.g, hvor jeg blev tilbudt at komme ud til en af mine gamle lærer og holde et foredrag for hendes klasser om min stress. Ved forberedelsen af dette gennemgik jeg hele oplevelsen endnu en gang inde i mit hoved. Hvordan jeg havde haft det, hvem der havde været der for mig, og hvem der ikke havde. Første gang var det hårdt og tårefuldt, da meget var noget jeg havde prøvet at glemme. Jeg er kommet ud af min stress, men den vil altid være med mig og jeg kan altid lærer mig selv nye ting. Selv om at jeg kender mig selv rigtig godt, laver jeg også fejl, overspringshandlinger og løber ind i stressede perioder, hvor jeg må stoppe op og revurdere min nuværende måde at leve på.

At hører til foredraget, hvordan nogle elever også var pålagt ”Du er i gymnasiet og skal alting selv” – presset og hvordan jeg havde beroliget dem med min historie fyldte mig med glæde og mod for flere foredrag. 

Ida: Jeg var ikke god nok..”

I gymnasiet gik jeg ikke ned med stress i gymnasiet, men jeg følte mig ikke god nok. Jeg troede, at jeg skulle gøre en masse (få høje karaktere, se ud på en bestemt made, gøre alt for mine veninder og kæreste) for at være god nok.3

Det viste sig især, da min veninde og jeg planlagde deres 18 års sammen… Min veninde og jeg skal holde 18 års-fødselsdage sammen, og vi glæder os helt vildt! Men allerede ved planlægningen melder min usikkerhed sig: ”Hvad hvis folk ikke gider at komme? Hvad hvis mit akne ikke er gået væk til den tid? Hvad hvis jeg gør eller siger noget dumt?”

Jeg fortæller (selvfølgelig) ikke min veninde, at jeg tænker disse ting. Jeg lader bare som om alt er i den fineste orden, køber en flot kjole fra ASOS og insisterer på, at vi køber en Moët og tager en masse billeder med den, så folk kan se, hvor seje og rige, vi er. Alt dette for at dække over en lille stemme i mit hoved, der siger (højt): 

– Du er ikke god nok.

– Du er grim. Prøv lige at se alle de bumser du har. Endda også på ryggen, ad!

– Du er slet ikke så klog, som de andre i klassen… Du får aldrig et godt nok snit til at læse medicin eller psykologi, som du gerne vil.

– Du finder aldrig en kæreste (der faktisk behandler dig pænt).

Jeg fik det værre og værre, og det var faktisk først, da mine forældre blev skilt, at jeg tog mit selvværd seriøst. Jeg startede i terapi for at bearbejde sorgen over mine forældres skilsmisse, men det viste sig at terapien handlede meget mere om at bygge mit selvværd op.

Jeg fandt ud af, at det kun var, da jeg elskede og accepterede mig selv (og sine bumser), at jeg fik det godt.

Det var kun sådan, at jeg fik veninder og en kæreste, der behandlede mig godt – da jeg talte grimt til sig selv og troede, at jeg ikke var god nok, tiltrak mennesker der bekræftede mig i ikke at være god nok ved at behandle mig dårligt.

I dag fortæller jeg den onde stemme i mit hoved – der stadig dukker op – at det er OK, at den er der, men jeg ved, at det den fortæller mig ikke passer. Jeg har de sidste 3 år, dedikeret mit liv til at finde ud af, hvordan du som ung kvinde accepterer og elsker sig selv, som du er.

Gratis foredrag: Få en stressfri hverdag – selvom du har travlt

Vi har på hver vores måde arbejdet med os selv, og været en form for krise igennem i vores gymnasieår.

Vi kan lære meget af hinanden, men vil vi også gerne formidle det videre til dig.

Derfor er vi er gået sammen om at holde et foredrag om, hvordan du kan få en stressfri hverdag – og hvordan du accepterer dig selv, præcis som du er. Vi mener at lærer at acceptere sig selv kan hjælpe med at reducere stress og den anden vej rundt.

Til foredraget vil vi begge fortælle mere om vores egen historie og erfaringer. Herudover får du Christines hverdagsmetoder til at prioritere din hverdag og undgå stress samt råd til at skabe pusterum i travle perioder.

Ida vil give dig en nem og hurtig metode til at acceptere dig selv lige nu og her – uanset hvordan du har det. (hun bruger den selv, hver eneste gang hun har brug for det)

Sidder du og tænker om foredraget er noget for dig? Hvis du kan sige ja til bare en af understående er det helt sikkert.

  • Du er træt af at tilpasse dig andres mening
  • Du føler dig til tider stresset eller måske har du haft stress
  • Du vil gerne have nogle simple værktøjer der virker
  • Du siger ja til fester og andre sociale arrangementer selv om du ikke orker dem.
  • Du har svært ved at stå ved dine behov og din mening
  • Du tror, at en dårlig karakter definerer, hvem du er, og hvad du kan i fremtiden
  • Føler dig ret alene i ovenstående og gerne vil høre, hvordan andre har håndteret disse situationer.

Som udgangspunkt er foredraget relevant for dig som er imellem 16 – 24 år og som går i gymnasiet eller andet studiet. Det betyder dog ikke at du ikke må tage din veninde, søster eller mor med under armen. Det skal du være mere end velkommen til.

5

Foredraget er helt gratis, så det eneste du investerer er 1,5 time af din tid en onsdag aften, hvor de fleste af os sidder foran fjernsynet (måske normalt med dårlig samvittighed, og hvad du burde lave i stedet).

Tid og sted:
Foredraget bliver onsdag d. 29/3-2017 kl. 19-20.30 i KPHs lokaler lige ved Carlsberg Station.

Der er kun 30 pladser i alt, og der er besat 10 pladser. Så skynd dig at få fingrene i en gratis billet til dig og din veninde.

Meld dig til ved at trykke:
GRATIS FOREDRAG: SÅDAN FÅR DU EN STRESSFRI HVERDAG – OG LÆRER AT SIGE NEJ

Jeg håber, at I har nydt den nye kategori!
Så vil jeg bare ønsker jer en dejlig og stressfri dag

IMG_6107

De bedste tanker 
LP

No Comments

Leave a Reply